fbpx

Kartka z kalendarza: Rok 2017 i „Ronaldinho. Uśmiech futbolu”

dodano: 28 sierpnia 2020
Udostępnij:    Share Share

Na tę książkę czekali nie tylko fani FC Barcelony. W 2017 roku naszym nakładem ukazała się biografia brazylijskiego piłkarza Ronaldinho. Trudno znaleźć kibica, który nie darzyłby sympatią tego zawodnika – nawet fani Realu, mimo że zdarzało mu się pogrążać Królewskich, zgotowali mu owację na stojąco na Santiago Bernabeu. Nic dziwnego, że kiedy premiera książki „Ronaldinho. Uśmiech futbolu” zbiegła się z sensacyjnym odejściem Neymara z drużyny Blaugrany do PSG, wpadliśmy na nietypowy pomysł akcji promocyjnej. O jej szczegółach opowie znany i lubiany Szymon z LaBotiga.pl, czyli Szymon Hagno – nasz specjalista od e-commerce.


Jest czwartek 3 sierpnia 2017 roku, właśnie kończy się bardzo kontrowersyjna, czasami wręcz irytująca, ale z pewnością po dziś dzień niezwykle ekscytująca i historyczna saga transferowa. Zmiana barw klubowych przez Neymara da Silva Santosa Juniora jest niemal pewna i wszystko wskazuje na to, że „brazylijski skowronek” opuści Dumę Katalonii i zasili szeregi francuskiego PSG. W oczekiwaniu na oficjalne potwierdzenie transferu, w naszym SQN-owym biurze przy ulicy Tynieckiej w Krakowie od samego rana atmosfera jest gorąca:
– Przecież to jest niemożliwe, że ktoś zapłaci tak wysoką klauzulę odstępnego. Prawda?
– Co z finansowym fair play?
– Czy Neymar dla pieniędzy zostawi Barcelonę? Czy szejkowie rozbiją bank?
– Z kim w tej lidze będzie rywalizował? 

Te i inne pytania oraz wątpliwości słychać już od samego wejścia do siedziby wydawnictwa. Smaczku sprawie dodają fakty: większość naszego zarządu oraz znaczna liczba pracowników kibicuje FC Barcelonie (trzy pierwsze książki sportowe, które wydaliśmy, są poświęcone Blaugranie – nie myśleliście chyba, że to przypadek?), a pozycja „Neymar. Nadzieja Brazylii, przyszłość Barcelony” to też nasza sprawka. Na okładce – oczywiście piłkarz w koszulce Dumy Katalonii (była też wersja z koszulką reprezentacji Brazylii). Biografia z „barcelońską” okładką na półce oddanego fana tego klubu po takiej „zdradzie klubu”?! Nie mogliśmy tego tak zostawić…

I stało się! Francuski klub Paris Saint-Germain oficjalnie za pośrednictwem strony internetowej zakomunikował, że brazylijski piłkarz sam wykupił się z Barcy za 222 miliony euro i rozpocznie nową przygodę nieopodal Wierzy Eiffla. Pada niesamowity rekord transferowy. Media, nie tylko te sportowe, oszalały. Zdecydowana większość kibiców FC Barcelony, nie tylko tych w krakowskim biurze, ale na całym świecie nie jest w stanie zrozumieć decyzji Neymara, niektórzy są wręcz wściekli.

Co działo się w pokoju działu e-commerce, tuż po ogłoszeniu oficjalnej informacji? Przeczytajcie krótką relację.

Szymon Hagno:

Kończę kawkę, ale taką „na zimno”, czyli z dużą ilością lodu, w mojej głowie cały czas myśli typowo służbowe przeplatają się z tymi „neymarowymi”. Nagle do pokoju wpada Piotrek, obecny dyrektor marketingu Wydawnictwa SQN, który w tamtym czasie odpowiadał za promocję książek sportowych:
– Szymek, co robimy? Neymar się wykupił. Może coś zadziałamy? – mimo tego, że jest fanem Realu Madryt, nie był w stanie ukryć ekscytacji.
– Kibice Barcy są wkurzeni! Oby tylko nie zaczęli nam zwracać książek… Trzeba przemalować koszulkę na okładce! – zareagowałem wzburzony.
Po chwili zastanowienia, odbijania piłeczką-gniotkiem po całym pokoju i strąceniu kilku moich pamiątek oraz zaatakowania resztki kawy (to działa, uwierzcie mi ), Piotrka olśniło:
– Zróbmy wymianę! Pozwólmy kibicom odesłać do nas książki Neymara w koszulce Barcelony – wymienimy ją na inną! (ktoś jeszcze się zastanawia, dlaczego i jak Piotrek został dyrektorem?)
– Genialny pomysł, stary! Przecież akurat wydajemy Ronaldinho. On jest ikoną i wszyscy go uwielbiają! – zaaprobowałem w 100% pomysł Piotrka i wzięliśmy się do roboty.

Odbyliśmy kilka niezbędnych rozmów „z górą”, stworzyliśmy regulamin akcji, skoordynowaliśmy działania graficzne, dopracowaliśmy odpowiedni przekaz medialny oraz zorganizowaliśmy „wymiankę” od strony logistycznej, żeby ostatecznie ruszyć z akcją #RonaldinhoZaNeymara! W akcji oczywiście uczestniczyła nasza internetowa księgarnia sportowa www.labotiga.pl, na której ostatecznie można było odebrać nową książkę za symboliczny grosz.

Odzew kibiców był fantastyczny: na Tyniecką dotarło mnóstwo egzemplarzy biografii Neymara od niezadowolonych fanów, niektórzy dodawali liściki, w których nieprzychylnie wypowiadali się o decyzji piłkarza, ale chwalili naszą akcję i prawdziwą „kibicowską jedność”. Zdarzali się też tacy, którzy odesłali książkę lekko naruszoną – mieliśmy wrażenie, że przeczytali o naszej akcji dosłownie w ostatniej chwili. Dużo radości sprawił nam czytelnik Marcin, który wysłał tylko list, w którym napisał, że nie ma książki Brazylijczyka, ale inicjatywa tak mu się spodobała, że postanowił pochwalić nas w sposób formalny. Było nam bardzo miło, gdy w ciągu kilkunastu dni po rozpoczęciu akcji mogliśmy przeczytać o niej w branżowych mediach, na portalach WirtualneMedia.pl i NowyMarketing.pl, a nawet za granicami kraju. To zawsze motywuje do działania!

Piotr, tylko co my zrobimy, jak Neymar wróci do FC Barcelony?

Szymon Hagno, dyrektor ds. e-commerce

AKTUALNOŚCI

Yvette Żółtowska-Darsk...

Świetne wieści dla fanów książek sportowych dla dzieci! Yvette Żółtowska-Darska – autorka bestsellerowej serii Wydarzyło się naprawdę – została nominowana w konkursie Best Stream Audio Awards w kategorii AUDIOBOOK FAKTU. Nominację zdobył audiobook Lewy. Chłopak, który zachwycił świat, czyli opowieść o dzieciństwie i sportowej drodze…

SQN w szkole. Opowiedz...

Jak powstaje książka? Czym zajmują się osoby pracujące w wydawnictwie? Jak skutecznie promować książki i czytelnictwo w Polsce? Piotr Stokłosa, menadżer kategorii SPORT i marki LaBotiga.pl, odwiedził Zespół Szkolno-Przedszkolny w Boruszowicach, by w ramach zajęć z doradztwa zawodowego opowiedzieć o swojej pracy. Młodzież z klas 6-8 dowiedziała…

Juan Gómez-Jurado zapo...

Fani powieści Juana Gómeza-Jurado mają powód do radości – autor oficjalnie ogłosił, że trylogia Todo Arde zostanie zekranizowana. Tym razem nie będzie to serial jak „Reina Roja. Czerwona królowa” (Prime Video) i „Blizna” (koprodukcja CANAL+, premiera w Polsce 18 lipca), ale pełnometrażowy film przygotowany przez Prime Video….